Anmäl bedrägeri

Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri eller du har upptäckt misstänksamma transaktioner på ditt konto ska du kontakta EP Bank på 08-463 81 10 samt göra en polisanmälan genom att ringa 114 14.

Bedrägerier kan se olika ut

Bedrägerier via telefon, sms, mejl och sociala medier är tyvärr vanliga. En bedragare utger sig ofta för att representera en bank, ett företag eller en myndighet och försöker genom förtroende eller stress få dig att utföra skadliga handlingar. Vanliga påståenden kan vara: Att de ska stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto, att de kan hjälpa dig att få tillbaka pengar du blivit lurad på, att du har vunnit pengar och att de behöver ett konto att sätta in dem på, att din dator har fått virus och att de kan ”hjälpa till” genom fjärrstyrning eller att du måste ladda ner en programvara för att stoppa en pågående virusattack. Läs mer nedan om de vanligaste typerna av bedrägerier för att lättare känna igen om någon försöker utsätta just dig för bedrägeri.

3 vanliga bedrägerityper:

Läs mer

Läs mer på Svårlurads hemsida, ett initiativ av Sveriges banker om hur man kan skydda sig mot bedrägerier. Där får du fler tips på hur du känner igen ett bedrägeri och hur du kan minska risken för att bli lurad.

Läs mer på svårlurad.se